zondag 27 november 2016

Wollen deken

Weer een leuke opdracht/aanvraag: m'n collega vroeg of ik een echte wollen deken kon maken zoals op de foto hiernaast.
Deze dekens zijn natuurlijk ook gewoon te koop maar de prijzen ....tjee... daar schrik je van. Voor de afmetingen die m'n collega graag wil, 120 x 160 cm, ben je al snel een paar honderd euro kwijt.
Dus ik ben op jacht gegaan naar 'goedkope' echte wol. Merino-wol is de meest geschikte wol voor dit soort dekens las ik op internet. Uiteindelijk heb ik een adres gevonden waar ik 5 kg merino-wol heb gekocht. Nog steeds best een heel bedrag alles bij elkaar hoor, maar in ieder geval stukke goedkoper dan een kant en klare deken bestellen bij een webshop of winkel.
Ik kon niet wachten om te beginnen. Gelukkig kwam het na een dag al binnen. Nu nog heeeeeeele grote brei-pennen zien te regelen. Deze zijn ook gewoon te koop maar wel belachelijk duur. Dus hupsakee manlief werd weer ingeschakeld en die heeft mooie breipennen gemaakt van pvc-pijpen. Eindelijk kon ik aan de slag. Maar hoeveel steken zet ik op?? Geen idee. Start maar eens met 22 steken....
Na een paar pennen te hebben gebreid bleek dit veel te breed. Dus uithalen die boel en opnieuw met 20 steken aan de gang. Weer te breed! 18 steken moet goed zijn, ja inderdaad, precies goed. Maar toen ik weer even aan de gang was, was het toch wel heel zwaar om met die breipennen te breien. Dat moet anders kunnen. Weer de boel uitgehaald en nu opnieuw gestart zònder breipennen. Dus met de hand (hand-/armbreien). Dit ging goed.
Yes, hij is klaar!! maar nu?? hij is loeizwaar. Als je 'm optilt lijkt het alsof ie uit elkaar gaat vallen en je trekt er zo stukken vanaf. Het is namelijk lontwol die nog niet 'gevilt' is. Aangezien ik totaal geen verstand heb van 'wol vilten' heb ik weer heel internet afgestruind en links en rechts wat mensen benaderd die er misschien verstand van zouden kunnen hebben. Het deken moest gewassen worden met wat zeep en dan zou het 'gevilt' zijn.
Maar hoe was je zo'n groot zwaar deken? in bad leggen? in de wasmachine proppen? Met m'n collega afgesproken om het toch maar te proberen in de wasmachine. Zo spannend en eng om dit te doen...je weet niet hoe het deken eruit komt.
Nou hij heeft het overleefd hoor, niks kapot gelukkig. Nu nog drogen. Met handdoeken en de 'vloerverwarming' gedroogd en ik heb het idee dat het zo goed is. Hij valt niet uit elkaar in ieder geval. M'n collega heeft 'm mee naar huis genomen en laat mij over een tijdje weten hoe het deken bevalt. Misschien moeten we hem nog een keertje wassen? of misschien is het zo goed? enfin.....later zal ik dat vertellen op deze blog. Het eindresultaat is in ieder geval wel mooi geworden:
Mocht je ook interesse hebben in zo'n deken, in welk formaat dan ook, stuur mij dan een email (mandia@ziggo.nl) of een appje.

Van m'n collega nog een dikke fooi gekregen voor de moeite welke natuurlijk naar het goede doel gaat (Het Longfonds). Dankjewel collega!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten